dannywijnholt.reismee.nl

4-daagse boottocht Indonesië

Zoals gezegd hebben Tom en ik een 4-daagse boottocht gedaan.

Van te voren hebben we hierover enkele verschikkelijke verhalen gehoord, zoals zinkende boten, stormen en slapende kapiteinen. Maar goed we hoorden meer geweldige verhalen dus we hebben het risico maar genomen. Daarbij was het ook enorm goedkoop. Voor 4 dagen op de boot, inclusief slaapplek, 3 maaltijden per dag en alle stops betaalden we maar 100 euro.

Van Gili T werden we met een klein bootje naar Lombok (ander eiland) gebracht. Hier werden we naareen restaurant gebracht, waar alle andere toeristen zich ook verzamelden voor de boottocht. We waren hier veel te vroeg en moesten bijna 5 uur wachten, maar goed we hebben ook alle tijd ;). In dit restaurant had je de mogelijkheid om bier en cola in te slaan die ze vervolgens koud bewaren op de boot. Uiteraard even wat 'Bintangs' besteld. Na een korte introductie werden we naar onze boot gebracht. De grote groep werd verdeeld over 3 boten. De boot stelde eigenlijk bijna niets voor, super klein met op het dek wat mattrasjes waar we moesten slapen. Maar we klagen niet snel dus we vonden het allemaal wel prima.

Op de boot boot kennis gemaakt met onze medereizigers. We hebben in totaal 4 dagen samen rond gevaren zonder Wifi enzo dus we hebben iedereen heel goed leren kennen en hebben veel vrienden gemaakt, waaronder de crew. De groep bestond uit 16 personen uit Duitsland, Finland, Canada en Frankrijk. Stuk voor stuk allemaal leuke mensen.

De boot vertrok om 15.00 uur vanuit Lombok. Na 2 uur maakten we onze eerste stop voor een korte zwempauze (omdat het zo heet was). Daarna doorgevaren naar de andere kant van Lombok voor ons avondeten aan boord, heerlijk Indonesisch eten (al was het wel 4 dagen lang hetzelfde). S'nachts vaarden we naar Moyo Island, een trip van ongeveer 10 uur. Wel lastig slapen op een varende kleine boot, maar uiteindelijk toch wel genoeg slaap gepakt.

We werden wakker gemaakt door Chenk, onze altijd lachende gids voor ons ontbijt. Daarna hebben we op fantatisch plekje gesnorkeld. Vol met kleurrijke vissen en koraal. Tom heeft gefilmd met zijn Go-Pro dus we hebben er beelden van. Na dit snorkelavontuur zijn we doorgevaren naar een andere spot om te snorkelen. Ook was er op dit eiland een mooi meertje te zien.

Na deze stop moesten we 20 uur varen voor onze volgende stop. Een hele lange tocht in de open oceaan. Daarbij stormde het ook nog licht, waardoor de boot echt de hele nacht heen weer ging. Soms ook nog best eng, maar alles is goed gegaan.

De volgende stop was op Rinca. Hier waren de grootste hagedissen van de wereld te zien; ''Komodo Dragons''. Deze beesten zijn ongeveer 3 meter lang. Na enkele van deze beesten gespot te hebben gingen we verder naar onze volgende bestemming Gili Lawar. Hier kwamen we s'avonds aan samen met de andere boten. Omdat het de laatste avond was ging iedereen naar de kust voor een kampvuur en wat biertjes. Erg gezellig. De volgende ochtend wouden we op tijd er uit om de zonsopgang vanaf een heuvel te kunnen zien. Maar iedereen was zo brakjes dat niemand op tijd wakker was. We hebben de heuvel later wel beklommen wat zorgde voor een geweldig uitzicht. Hierna zijn we naar onze laatste stop gegaan, dit was om te snorkelen met Manta's. Enorm grote beesten (google maar ff ;)). We hebben er eentje kunnen spotten.

Na de lange tocht, met weinig slaap, geen douche en telkens hetzelfde eten kwamen op onze eindbestemming Flores aan. Met ongeveer de helft van de groep hebben we hetzelfde hotel geboekt en hebben we na allemaal gedoucht te zijn lekker uit eten geweest en s'avonds ook nog uit geweest. In deze toffe discotheek kwamen we ook weer 2 mensen van de crew tegen die hier ook aan het feesten waren. Leuk leuk.

Vandaag zijn we nog in Flores en morgen gaan we met de ferry en bus terug naar Bali (reis van 24 uur). Dit doen we samen met een Duits stel die we hebben ontmoet op de boot (Axel en Auke). Vanavond nog gezellig uit eten en wat drinken met de mensen die we hebben ontmoet op de boot en dan trekken we weer verder :).

Ciao.

irene

hallo neefjes, wat zal het straks weer tegenvallen om terug te zijn in het nederland met alle verplichtingen. maar super dat jullie zo genieten. een ervaring om nooit te vergeten. Wat zal het idd gezellig zijn om zo met zijn tweetjes dit te doen. En wat leuk om te horen hoe makkelijk er contact word gelegd onderling bij de backpackers. gaaf hoor. geniet en tot gauw en tom heel veel plezier in het verre australië. en tot over een jaar. grt van ons

Henk en Minette

wat geweldig gaaf verhaal! Doet me een beetje denken aan onze reis lang geleden naar Thailand.
Dit gaan jullie nooit meer vergeten. Geniet ervan en de groeten aan Tom

Karin

4 dagen op een boot (!)
Met 16 mensen (!)
Geen wifi (!!) :P
Slapen op matrasjes op het dek terwijl boot vaart (!)
In lichte storm (!)
Geen douche (!)
Manta's (!) Gegoogled :)

*respect* :)

Jordi, Carmen, Tessa en Rolinda

Hoi gebroeders Wijnholt.
Wat een geweldige verhalen en foto's weer. Vinden het erg leuk om ze te lezen en te bekijken.
Lekker genieten jongens maar zo te zien komt dit wel goed.