dannywijnholt.reismee.nl

Zuid eiland Nieuw Zeeland

Hey allemaal,
Weer een blog van mijn kant. Ik zal ook proberen om wat foto´s van Nieuw-Zeeland online te gooien, maar in de meeste hostels is de wifi net niet goed genoeg. Maar hier is het volgens mij wel goed, dus moet wel goed komen.
Op dit moment ben ik Sydney, gisteren aangekomen en al heel wat van de stad kunnen zien. Eerste indruk is dat dit echt een geweldige mooie stad qua bezienswaardigheden, uitgaan en de mensen. Waarschijnlijk blijf ik hier een paar dagen alvorens ik naar de volgende plaats vertrek.
Mijn laatste dagen in Nieuw-Zeeland waren ook echt super tof. Bij mijn vorige verslag was ik geeindigd bij het plaatsje Nelson, in het noorden van het zuid-Eiland. In dit plaatsje ben ik in totaal 2 nachten gebleven en heb hier eerlijk gezegd niet ze heel veel gedaan; beetje chillen rond het zwembad en veel bijslapen ;). Na twee nachten besloot ik verder naar het zuiden te trekken, naar het plaatsje Franz-Josef. Ondanks dat de eerste keer liften niet geheel volgens plan ging besloot ik het toch opnieuw te proberen. De afstand naar Franz-Josef was alleen wel 450 kilometer, dat kon dus wel eens moeilijk worden om daar te binnen een dag te komen. Maar niets bleek minder waar, het bleek een hele makkelijk dag liften te worden. Eerste werd ik opgepikt door een hele aardige Nieuw-Zeelandse vrouw, die me ongeveer 20 kilometer buiten Nelson afzette. Vlak daarna werd ik alweer opgepikt door 2 jonge meiden uit Frankrijk en Duitsland, ze ging naar een plaatsje vlakbij Franz Josef en wouden mij wel afzetten. Ideaal dus. De meiden zaten toevallig in hetzelfde hostel als mij in Nelson, zonder dat we elkaar hebben gezien of gesproken. De rit was in totaal ongeveer 6 uur, maar ging zeer snel voobij omdat de meiden erg gezellig waren om mee te kletsen. De volgende dag heb ik Franz Josef een route gelopen waarbij je uitzicht kreeg op de gletsjer die daar in de bergen aanwezig is. Helaas begon het keihard te regenen, dus kwam ik zeiknat terug in het hostel.
Na 2 nachten Franz Josef ben ik weer verder naar het zuiden gegaan, naar de plaats Queenstown. Ook dit heb ik weer liftend gedaan, weer een afstand van ongeveer 450 kilometer. Ook dit keer ging het vrij gemakkelijk, al had ik wel 4 auto's nodig. De meeste kilometers zat ik met een Amerikaanse vader en dochter in de auto. Super aardig volk en de vader wilde echt overal foto's van maken, waardoor we wel heel stops moesten maken, maar geen probleem natuurlijk. In Queenstown waren ook mijn Engelse vrienden Agnus en Alex die ik eerder op het noord-eiland had leren kennen. We hebben samen gezellig wat gedronken en wat verhalen gewisseld van de dagen ervoor. De volgende dag vertrokken zij weer naar een andere plaats. Ik heb zelf een boottocht gemaakt door over de meren rondom Queenstown, echt een geweldig mooi plaatsje tussen de bergen in. Het is dan ook erg populair onder de backpackers en de wintersporters. Ook hier ben ik 'maar' 2 nachten gebleven.
Ik had geregeld dat ik de volgende dag een auto op kon pikken bij het vliegveld. Deze auto kostte me niets, kon ik 2 dagen gebruiken en zelfs de verzekering een 1 volle tank waren gratis. Het ging namelijk om een relocatie van een autoverhuur-organisatie. Doordat ze te veel auto's in Queenstown hadden en te weinig in Christchurch, zochten ze mensen die de autos gratis naar Christchurch konden brengen. Aangezien ik die kant toch op moest kwam dit erg goed uit. Nadat ik eerst moest wennen aan het links rijden en nadat ik eerst 6 keer de ruitenwissers aandeed in plaats van de richtingwijzer had ik de auto eindelijk onder controle. Nadat ik de auto had opgepikt ben ik eerst naar Dunedin gereden omdat daar rond zonsondergang pinguins te spotten zijn. Het bleken de kleinste pinguins van de wereld te zijn van maar 1 kilo. Maar het was wel super leuk om te zien hoe ze in grote groepen de oceaan uit kwamen zetten op zoek naar hun nest. Hierna heb ik een hostel opgezocht voor 1 nacht.
De volgende dag moest ik de auto inleveren in Christchurch en heb ik op de weg er naar toe zelf ook een lifter opgepikt. Eenmaal in Christchurch aangekomen de auto ingeleverd bij het vliegveld en mijn hostel opgezocht. Daarna wat rondgelopen in de stad. Deze stad is in 2010 getroffen door een aarbeving dus heel gebouwen zijn nog steeds niet herbouwd. Ze hebben zelfs een heel winkelcentrum in containers. Wel bijzonder om te zien. Ook Agnus en Alex waren in Christchurch dus we hebben weer met elkaar afgesproken. We zijn naar Agnus zijn oom en tante gegaan, want daar sliepen de jongen. Hier hebben we wat films gekeken en wat gedronken. Hierna afscheid genomen want de volgende dag vertrok ik naar Australie.
Zoals gezegd ben ik van plan ongeveer 5 nachten in Sydney te blijven om daarna richting Brisbane (noorden) te vetrekken. Ik ga waarschijnlijk een hop-on hop-off busticket kopen waarbij je overal uit kan stappen en in kan stappen waar je maar wil. Ideaal dus.
Iedereen het beste gewenst!

Reacties

Reacties

Rolinda

Hey Danny,

Supergaaf om je verhalen te lezen en dat alles goed gaat daar. Zeer indrukwekkend allemaal.
Volle wille nog.
Groeten ons

Betsy de Lange

Geweldig Danny, wat een mooie verhalen en wat heb je veel gezien!!! Heel indrukwekkend en erg mooie foto's.
Geniet er nog maar even van het is zo weer voorbij!!!
Hartelijke groeten Henk en Betsy de Lange.

Karin

Dat liften klinkt spannend! :D Maar zal daar wellicht 'normaler' zijn.
Sowieso past die manier van reizen helemaal in het grote avontuur wat jouw leven is op dit moment. :D Super leuk!!
En wat zie je veel, beleef je veel, ontmoet je veel mensen en maak je veel kilometers.
It's a rollercoaster ;-)
Hoewel mijn persoonlijk minder spannende leven mij meer dan prima bevalt, lees ik graag mee vanaf mijn werkplek (zelfde al sinds 8 jaar) en ben tevens in bezit van kids en hypotheek :P en wens je nog een geweldige tijd daar!
X

Thea

Hoi Danny,
Wat een geweldige tijd maak jij mee.
Zo'n reis willen de meesten wel maken, maar doen dit om heel veel redenen niet. Jij wel, stoer hoor!! Nog heel veel plezier daar en blijf ons op de hoogte houden..

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!